Most gen. Stefana Grota-Roweckiego jest największy i najszerszy w Warszawie, stanowi część ekspresowej obwodnicy miasta, codziennie przeprawia przez Wisłę ok. sto osiemdziesiąt tysięcy samochodów, bez niego ruch wokół Warszawy wyglądałby zupełnie inaczej. Przyjrzyjmy się jak wygląda i jak powstawał most Grota-Roweckiego w Warszawie.
Historia
Most został oddany do użytku w roku 1981. Budowa trwała prawie cztery lata. Pierwsze prace wystartowały bowiem w roku 1977. Pierwsze projekty i pomysły dotyczące przyszłej budowli powstały już w latach sześćdziesiątych. Według nich, most miał mieć zupełnie innych charakter. Wstępne pomysły traktowały o budowli podwieszanej opartej na dwóch pylonach. Szybko jednak okazało się, że koszt inwestycji byłby zbyt wysoki, co zaważyło i konieczności dokonania zmiany koncepcji. Postawiono na projekt, który zakładał dwie niezależne od siebie konstrukcje, które rozłączone są trzy metrową szczeliną. Główną podporę stanowi keson, pozostałe spoczywają na palach.
Przebudowa
Historia i przebudowa mostu Grota-Roweckiego, inaczej określanego jako mostu Toruńskiego (pierwotnie stanowił on część trasy Toruńskiej), łączy się ze sobą w roku 2009. To w tym okresie miał rozpocząć się proces będący zmianą charakteru dotychczasowego wyglądu mostu. Zaczęto opracowywać koncepcje i projekty przebudowy. Wpływa na to miała trasa S8, droga ekspresowa, której częścią miał stać się most Grota. Trasa ta jest ekspresową obwodnicą stolicy. Przebudowa miała uwzględniać dostosowanie budowli do charakteru drogi ekspresowej. Głównym zamiarem było utworzenie aż pięciu pasów ruchu w każdym kierunku. Choć, pierwsze pomysły przebudowy pojawiły się w 2009 roku, prace wstrzymano. Było to spowodowane brakiem wystarczającej ilości tras alternatywnych, które zapewniłyby swobodny przejazd samochodów podczas zamknięcia na czas trwania prac mostu Toruńskiego. Drugim czynnikiem, który jeszcze bardziej wstrzymał prace, były problemy, jakie pojawiały się podczas przetargów na przebudowę w okresie późniejszym. W 2013 roku w wyniku przetargu, GDDKiA dokonało wyboru firmy Astaldi, jako wykonawcy inwestycji. Jednak zbyt niska cena, jaką konsorcjum zaproponowało, przełożyła się na zainteresowanie ze strony Krajowej Izby Odwoławczej. Koszt budowy oszacowany przez Astaldi to 544 mln złotych. W związku z wątpliwościami, wybrany został inny wykonawca – Metrostav, który oszacował koszt na 800 mln złotych. Prace na moście wystartowały 18 października 2013 roku. Ostatecznie, most został oddany pod koniec 2015 roku.
Obecne parametry
Most ma długość 645 metrów, które liczone są od przyczółka, do przyczółka. Jeżeli chodzi o długość mostu znajdującego się nad nurtem Wisły, jest to długość 300 metrów. Dane opublikowane przez GDDKiA w zeszłym roku, wskazują, że codziennie mostem przeprawia się blisko 190 tys. samochodów. Wynik taki stwarza ogromną wręcz przewagę mostu Grota-Roweckiego nad drugim, najbardziej uczęszczanym w Warszawie mostem Łazienkowskim, który notuje ok. 128 tysięcy samochodów przeprawiających się przez niego dziennie.