Branża automotive w Polsce w 2019 roku przyniosła niemałe zaskoczenie. Jeszcze jakiś czas temu w naszym kraju sektor motoryzacyjny przeżywał niewielki kryzys. Można zatem było się spodziewać kontynuacji takiej właśnie tendencji. Jak się jednak okazało, sprzedaż nowych aut w upływającym roku ruszyła w Europie w sposób, którego nikt się nie spodziewał.
Rynek automotive w Europie i w Polsce
Branża automotive w naszej części świata przeżywała ostatnio pewien kryzys. Zresztą wydawało się, że jest tak nie tylko u nas. Przyczyniło się do tego wiele rzeczy. Jak się w pewnym momencie powszechnie przewidywało, rok 2019 miał przynieść kontynuację niekorzystnych tendencji i utrzymanie niskiego poziomu sprzedaży. Rzeczywistość okazała się jednak diametralnie inna od przewidywanej. Zarówno w skali Europy, jak i Polski, dało się zauważyć w dobiegającym końca roku odwrócenie negatywnych tendencji i zwiększenie zysków z eksportu nowych aut. Statystyki pokazują, że wzrosło również zatrudnienie w branży motoryzacyjnej. Wzrosły również obiektywne wartości produkcyjne, co pozwala mieć nadzieję na utrzymanie się pozytywnych tendencji przez przynajmniej kolejny rok.
Produkcja części – najważniejszy czynnik wzrostu w branży motoryzacyjnej
Jednocześnie te same statystyki pokazują, że to nie sprzedaż nowych samochodów okazała się dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego najważniejszą kwestią. Kluczową rolę odegrał w ostatnim roku zdecydowanie bardziej eksport części samochodowych za granicę. Największy wzrost został osiągnięty w dziedzinie produkcji i eksportu akcesoriów samochodowych, a także części przyczep i naczep. Produkcja i eksport samochodów, mimo że odnotowany został w tych obszarach również wzrost, okazały się dla branży automotive zdecydowanie drugorzędne. Jak wspomniano już wcześniej, rok 2019 przyniósł również wzrost zatrudnienia w sektorze. Uwzględniając zatrudnienie we wszystkich firmach związanych z motoryzacją: produkujących nie tylko części do nowych aut, ale również opony, samochodowe, szyby, preparaty i środki chemiczne do aut i podobne produkty, to w całej branży zanotowano wzrost zatrudnienia na bardzo wysokim, prawdopodobnie rekordowym poziomie.
Jak jednocześnie da się zaobserwować, fakt że pozytywna zmiana dotyczy przede wszystkim eksportu części samochodowych świadczy o specyficznej kondycji polskiego rynku motoryzacyjnego. Mimo, że w produkcji aut obserwuje się również wzrost, jest on stosunkowo niewielki, a sama produkcja utrzymuje się na raczej niskim poziomie. Polska wypada w takim zestawieniu bardziej na pozycji wytwórcy komponentów, z których korzysta przemysł motoryzacyjny w innych krajach. Produkowane u nas części eksportowane są między innymi do krajów Europy zachodniej, w których samochody są składane i wprowadzane na rynek (a także eksportowane, między innymi do Polski). Jednocześnie warto zauważyć, że w całym procesie produkcyjnym, produkcja części wymaga najwięcej nakładów pracy. Nasz kraj wypada tu więc raczej jako dostarczyciel taniej siły roboczej, a realny zysk związany z produkcją lokowany jest poza jego granicami.
Nowe zakłady w specjalnych strefach ekonomicznych
Spojrzenie na mapę polskich stref ekonomicznych pozwala stwierdzić, że zdecydowanie dominuje w nich motoryzacja. Widać jednak tutaj duże zróżnicowanie. Zdecydowanie największą rolę branża automotive odgrywa w SSE zlokalizowanych na zachodzie naszego kraju, a w szczególności w strefach ekonomicznych na terenie Górnego Śląska. We wschodniej części kraju branża ma zdecydowanie mniejszy udział. Wzrost zatrudnienia w przedsiębiorstwach działających w sektorze motoryzacyjnym dotyczy zatem głównie wspomnianych regionów.
Jak widać na powyższych przykładach, rok 2019 pokazał dobrze pozycję Polski na światowym rynku motoryzacyjnym. Można to skrócić słowami: Jest dobrze, a nawet coraz lepiej. Jednak do światowych liderów nam jeszcze daleko i nic nie wskazuje na to, byśmy mieli się do ich poziomu w najbliższym czasie zbliżyć. Najbardziej korzystnie w tym kontekście wypada rozwój tej części sektora, która odpowiada za produkcję akcesoriów i dodatków samochodowych.